Dinosauři byli ztraceni dlouho předtím, než je zlikvidoval slavný meteorit

25.04.2016 - Stanislav Mihulka

I bez zásahu shůry by byli velcí dinosauři ztraceni. K vyhynutí byli odsouzeni dávno před dopadem meteoritu

Zkázu neptačích dinosaurů přivodil meteorit, který dopadl před 66 miliony let u dnešního Chicxulubu na Yucatánu. Podle nového výzkum šlo ale jen o poslední hřebíček do rakve.

Britští vědci zpracovali moderní statistický model, z něhož vyčetli, že dinosauři postupně vymírali možná až celých 50 milionů let před dopadem osudného meteoritu. Jednotlivé druhy dinosaurů prostě mizely rychleji, než se objevovaly druhy nové. Masové vymírání spojené s dopadem meteoritu je pak „jen“ dorazilo.

TIP: Vědci hodlají vrtat v kráteru Chicxulub, aby přišli na kloub mechanismu masového vymírání

Ústup dinosaurů měl nejspíš celou řadu příčin. Podílel se na něm postupný rozpad velkých kontinentů Laurasie a Gondwany a intenzivní vulkanismus, Svou roli ale sehrálo i kolísání hladiny oceánu a zřejmě i rozmach tehdejších savců.

IFL Science, PNAS