Divoká minulost: Astronomové zjistili, že první galaxie byly překvapivě bouřlivé

03.07.2017 - Stanislav Mihulka

Český astronom si připsal cenný objev, který odhaluje, jak vypadal raný vesmír v době po Velkém třesku

M82 -<p>Galaxie M82 vyvrhuje do vesmíru materiál, podobně jako první galaxie</p>
M82 -

Galaxie M82 vyvrhuje do vesmíru materiál, podobně jako první galaxie

Jak přesně vypadaly první galaxie ve vesmíru sice nevíme, ale i tak se o nich můžeme dozvědět leccos zajímavého. Mezinárodní tým astronomů nedávno zjistil, že většina železa v mezigalaktickém materiálu vznikla dávno předtím, než galaxie vytvořily kupy galaxií.

To silně naznačuje, že první galaxie, které se objevily v dávném vesmíru, musely být velmi bouřlivé. Nejspíš byly prošpikované supernovami, které chrlily do vesmíru nové atomy, včetně atomů železa. Takto „upečené“ železo pak galaktické vichry ze supermasivních černých děr vyfoukly do mezigalaktického prostoru.

Železo z prvních galaxií

Vedoucí výzkumného týmu, český astronom Ondřej Urban, který své doktorské studium absolvoval na americkém Stanfordu, jeho spolupracovníci potvrdili předešlé úvahy, podle nichž většina železa v našem vesmíru vznikla v prvních 3 miliardách let jeho existence.

TIP: Nový rekord: Nejvzdálenější galaxie, jakou jsme kdy spatřili

Vědci zjistili, že v mezigalaktickém prostoru je železo rozloženo velmi rovnoměrně. Pokud by ve vesmíru vznikalo průběžně, tak by se jeho rozložení v jednotlivých kupách galaxií zřejmě výrazně lišilo.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/STScI/CXC/UofA/ESA/AURA/JHU