Divoké výtrysky hvězdy zviditelnily spousty ledu v protoplanetárním disku

28.07.2016 - Stanislav Mihulka

Soustava ALMA objevila hranici ledu v disku mladičké hvězdy V883 Orionis

Čerstvě zrozené hvězdy často řádí, skoro jako malé děti. Své okolí zaplavují výtrysky záření a hmoty. Pro astronomy to ale může být k užitku.

V soustavě V883 Orionis došlo k tomu, že náhlé zvýšení jasnosti mladé hvězdy ohřálo vnitřní část protoplanetárního disku. Díky tomu se posunula „sněžná čára“ v tomto disku, tedy hranice, za kterou je (směrem od hvězdy) v disku namísto kapalné vody vodní led.

Za normálních okolností bývá sněžná čára příliš blízko protohvězdě, takže ji není možné dnešními přístroji přímo pozorovat. U hvězd podobných Slunci se tato vzdálenost pohybuje kolem 3 AU (astronomických jednotek).

Sněžná čára V883 Orionis

V soustavě V883 Orionis se ale sněžná čára posunula asi do vzdálenosti, v jaké obíhá ve Sluneční soustavě Pluto, tedy přibližně 40 AU. A astronomům se teď povedlo sněžnou čáru V883 Orionis přímo zachytit na snímku soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

TIP: Objev u mladé hvězdy: V protoplanetárním disku detekovali metanol

Výskyt vodního ledu v protoplanetárních discích je klíčový pro vznik planet, které se podobají Zemi. Díky pozorování soustavy ALMA teď vědci mají přímý důkaz, že se led podílí na vzniku planet v jiných hvězdných soustavách.

NRAO, Nature