Divoký opeřený Dineobellator byl jedním z posledních raptorů

29.03.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Dineobellator žil ve světě těsně před dopadem osudového meteoritu.</p>

Dineobellator žil ve světě těsně před dopadem osudového meteoritu.

I když tomu před 67 miliony let nic nenasvědčovalo, vláda velkých dinosaurů se v této době již chýlila ke svému konci. Na sklonku období křídy, a také celých druhohor, dopadl na Zemi obrovský meteorit a v následné apokalypse zmizeli nejen neptačí dinosauři, ale i mnoho dalších skupin organismů, které dnes známe jenom z fosilního záznamu.

V americkém Novém Mexiku před pár lety objevili fosilní pozůstatky z této doby. Z objevu se vyklubal jeden z úplně posledních raptorů, tedy příslušníků skupiny dromeosaurů, kteří běhali po Zemi. Dostal jméno Dineobellator notohesperus, přičemž rodové jméno je složeninou z „Diné“, což je skutečné jméno kmene Navahů a „bellator“, čili latinsky „bojovník“

TIP: Zhenyuanlong: Opeřený bratranec velociraptorů z Jurského parku

Dineobellator byl podobný slavným raptorům z Jurského parku, jen o něco menší. Na výšku měřil asi metr a od hlavy po špičku ocasu asi dva metry. Celkem asi 20 fosilií prozradilo, že tito raptoři byli opeření, hbití, divocí a velmi zdatní predátoři. Podle vědců je možné, že lovili ve smečkách. Jejich kořistí mohla být veškerá zvířata malé až střední velikosti tehdejší přírody.