Do pátrání po tajemné planetě Devět se teď může zapojit každý

03.03.2017 - Martin Reichman

Hon na planetu Devět pokračuje. Díky novému projektu Kalifornské univerzity v Berkeley se do pátrání může zapojit každý. Stačí k tomu počítač s připojením k internetu a moře trpělivosti

Planeta Devět -<p>Planeta Devět je podle teoretických předpokladů velká jako Neptun.</p>
Planeta Devět -

Planeta Devět je podle teoretických předpokladů velká jako Neptun.

Vědci z Kalifornského technologického institutu Caltech v Pasadeně Chad Trujillo a Scott Shepherd publikovali v roce 2014 domněnku, že oběžné dráhy mnoha transneptunických těles naznačují existenci doposud neznámého společného „řídícího“ objektu, velkého zhruba jako Neptun.

Hledání tajemné Devítky

Na objasnění této záhady začali následně pracovat další vědci, mimo jiné i Konstantin Batygin a Mike Brown z Kalifornského technologického institutu. Dvojici posledně jmenovaných vědců se v loňském roce podařilo do jisté míry potvrdit předpoklady svých kolegů Trujilla a Shepherda.

Oba astronomové vycházeli z faktu, že dráhy šesti planetek za Neptunem jsou trochu deformované. Tedy že jejich dráha neodpovídá Keplerovým zákonům. Vysvětlením těchto odchylek má podle nich být právě doposud neznámá planeta.

TIP: Další planeta ve Sluneční soustavě? Historie a současnost hledání Planety X

Na základě počítačových simulací vědci odhadli, že tato tajemná planeta by mohla být až 10× hmotnější než Země, s poloměrem zhruba 3× větším. Měla by obíhat kolem Slunce po velmi protáhlé dráze, na které by se k němu přibližovala na vzdálenost 200 astronomických jednotek (AU), což je sedmkrát dál než Neptun, a nejvzdálenější bod její dráhy byl vypočítán na 1200 AU.

V každém případě je prozatím existence planety Devět pouze hypotetická – nikdo ji nikdy neviděl, nevyfotografoval ani nezměřil. Změnit se to pokouší nový projekt NASA a Kalifornské univerzity v Berkeley.

Jehla v kupce sena

Zájemcům z řad amatérských pozorovatelů vědci dají k dispozici snímky pořízené infračervenou družicí WISE. Tato družice sleduje tepelné záření těles, a protože planety jsou vždy o něco teplejší než okolní meziplanetární prostor, pokud by v té oblasti nějaká neznámá velká planeta byla, zřejmě by ji družice objevila. Snímků je ale obrovské množství a NASA tak volá ke spolupráci armádu amatérských hledačů.

TIP: Pátrání po neviditelných světech: Kdy najdeme Planetu X?

Podobný postup se vědcům již v minulosti několikrát osvědčil. Na spolupráci veřejnosti stojí například projekty distribuovaných výpočtů jako je Einstein@Home nebo SETI@HOME. Před dvěma lety zase australští dobrovolníci objevili pět neznámých supernov a také zvláštní druh proměnné hvězdy. Během nedávné mise sondy Rosetty využívala veřejnost také evropská agentura ESA. Doufejme, že podobně úspěšná bude i spolupráce při pátrání po tajemné „Devítce“.

The Washington Post, news.berkeley.edu, zooniverse.org