Do roka a do dne: Astronauti budou již brzy startovat opět z americké půdy

27.07.2017 - Stanislav Mihulka

Čekání je u konce. Americké soukromé společnosti budou opět vozit do vesmíru astronauty

Start rakety SpaceX -<p>Společnosti SpaceX a Boeing vrátí lety astronautů do USA</p>
Start rakety SpaceX -

Společnosti SpaceX a Boeing vrátí lety astronautů do USA

Je tomu již dlouhých 8 let, kdy Spojené státy zažily start astronautů z vlastní půdy. Když se 21. července 2011 posádka raketoplánu Atlantis vrátila zpět, nastalo dlouhé čekání na nový americký systém pro lety do vesmíru. Pro kosmickou supervelmoc, za jakou se Spojené státy právem považují, je to jistě ponižující.

Čekání je ale u konce. Agentura NASA v těchto dnech zveřejnila data startů prvních posádek soukromých kosmických lodí, které se vydají na oběžnou dráhu. Historicky první let astronautů se soukromou společností podnikne SpaceX, následovat bude Boeing.

Dragon a Starliner

Pokud všechno dobře dopadne, tak SpaceX vyšle do vesmíru nosnou raketu Falcon 9 s kosmickou lodí Dragon 2 nejprve v únoru 2018 bez posádky, a pak bude v červnu 2018 následovat první Dragon 2 s lidskou posádkou.

TIP: Nový úspěch SpaceX: Použitá kosmická loď Dragon je opět ve vesmíru

Společnost Boeing plánuje zkušební let kosmické lodi CST-100 Starliner na červen 2018 a první astronauty pošle do vesmíru již v srpnu 2018. Roli nosné rakety se zhostí osvědčený Atlas V. Jak SpaceX, tak i Boeing poletí z legendárního kosmodromu na floridském mysu Canaveral.