Dobré zprávy: Na měsíci Europa zřejmě funguje ledová tektonika

08.12.2017 - Stanislav Mihulka

Led na Jupiterově měsíci Europa prochází podobnými procesy, jako tektonické desky na Zemi

Europa - Na podivuhodném měsíci planety Jupiter nejspíš pracuje desková tektonika

Brandon Johnson z americké Brownovy univerzity na Rhode Islandu a jeho spolupracovníci získali nové doklady o tom, že v ledovém příkrovu Europy fungují podobné procesy, jakými procházejí tektonické desky na Zemi.

Ledová tektonika Europy

Vědci na počítačích simulovali pochody v ledovém obalu měsíce Europa a zjišťovali, zda tam může docházet k subdukci. V deskové tektonice je subdukce jevem, při němž se jedna z desek zasouvá pod jinou.

TIP: Jupiterův měsíc Europa je pravděpodobně tektonicky aktivní. Stejně jako Země

Johnsonův tým dospěl k závěru, že to možné je. Povrchový ledový příkrov Europy je podle nich tvořený dvěma vrstvami. Jednou z nich je vnější tenká vrstva velmi chladného ledu, pod kterou se nachází druhá vrstva, tvořená o něco teplejším ledem. Pokud jsou ve vnější vrstvě ledového příkrovu místa s různou slaností ledu, tak podle vědců na Europě pravděpodobně dochází k subdukci. Pokud tomu tak skutečně je, tak by tektonické pohyby mohly zajišťovat přísun živin pro případné organismy v podpovrchovém oceánu Europy.

Brown University, Journal of Geophysical Research: Planets