Dobré zprávy: Nejbližší exoplaneta by mohla být obyvatelná díky velkému oceánu

17.09.2018 - Stanislav Mihulka

Exoplaneta Proxima b by mohla být pokrytá velkými oceány. Ty by podle vědců mohly hostit i život

<p>Jak asi vypadá svět Proximy b?</p>

Jak asi vypadá svět Proximy b?

V našem sousedství není mnoho hvězd. Hned u té nebližší - červeného trpaslíka Proxima Centauri, astronomové v roce 2016 objevili velmi zajímavou exoplanetu Proxima b. Od té doby vědce i veřejnost zajímá, jak tento svět vlastně vypadá. A jestli by byl z našeho pohledu obyvatelný.

Planetární vědec Anthony Del Genio z Goddardova kosmického střediska a jeho spolupracovníci prozkoumali Proximu b pomocí počítačových modelů, které se používají ke studiu klimatu na Zemi. Vědci dospěli k závěru, že za rozmanitých podmínek, které by na planetě mohly panovat, by v mnoha případech Proxima b měla udržet na svém povrchu ohromné množství vody.

Exoplaneta s oceány

Podle odborníků by taková planeta teoreticky mohla být obývaná živými organismy, a také by mohla být obyvatelná pro život našeho typu. Proxima b sice obíhá v obyvatelné zóně své hvězdy, ale zároveň je této hvězdě velmi blízko. Kvůli tomu je vystavená tvrdému záření hvězdy, a také je zřejmě s hvězdou ve vázané rotaci, čili je k ní stále přivrácená stejnou stranou.

TIP: Nová studie naznačuje, že planeta u Proximy Centauri by mohla hostit život

Nové simulace světa Proximy b ale ukazují, že rozsáhlý oceán na povrchu planety by i za takových okolností dokázal na planetě udržet obyvatelné prostředí. Po tomto výzkumu je pro nás Proxima b ještě zajímavější a odborníci se nemohou dočkat, až na exoplanetu zaměří teleskopy nové generace, jako je například Extrémně velký dalekohled (ELT), který právě vyrůstá v Chile.