Doping pro rostliny: Nová látka pomáhá v plodinách zadržovat vodu

28.10.2019 - Stanislav Mihulka

Vědcům se podařilo vyvinout rostlinný superhormon, který slouží jako první pomoc pro plodiny zasažené suchem

<p>Pšenice ošetřená opabaktinem vpravo</p>

Pšenice ošetřená opabaktinem vpravo

Sucho je dnes nejvýznamnější příčinou ztrát úrody klíčových plodin. Američtí vědci proto nedávno vyvinuli novou chemickou látku, která rostlinám pomáhá udržet vodu. V důsledku toho jsou rostliny odolnější vůči suchu a jejich úroda se zlepšuje. Zmíněná chemická látka nese název opabaktin.

Badatelé původně vyvinuli látku kvinabaktin, která hraje roli užitečné náhražky rostlinného hormonu kyseliny abscisové (ABA). Látka napodobuje přírodní hormon produkovaný rostlinami v reakci na stres ze sucha. Problém je ovšem v tom, že kvinabaktin nefunguje moc dobře u některých kriticky významných plodin, jako je třeba pšenice. Vědci pátrali mezi miliony různých látek, které by byly ještě lepší než kvanibaktin a nakonec jako nejlepší vybrali opabaktin.

TIP: Dlouhotrvající sucho v Kalifornii zabilo přes 100 milionů stromů

Nově objevený opabaktin se váže na místo hormonálního receptoru kyseliny abscisové v rostlinné buňce. To dělá z této látky doslova „superhormon“. Opabaktin navíc funguje velice rychle a dovede zlepšit zdravotní stav rostlin po devastujícím suchu. Díky vysoké rychlosti účinku by se opabaktin mohl stát významným nástrojem první pomoci pro plodiny zasažené suchem.