Doprava budoucnosti: Ve Švédsku funguje první elektrická dálnice

Ve Švédsku vznikly první dva kilometry „elektrické dálnice“, která má sloužit kamionům vybaveným elektromotory. Severská země se tak chce o krok přiblížit snu o dopravě, jež nezávisí na fosilních palivech

30.06.2016 - Vilém Koubek



Švédsko si dalo za cíl zbavit se do roku 2030 své závislosti na ropě – a dosáhnout by jej chtělo mimo jiné prostřednictvím elektrických dálnic. Tzv. eHighway pracuje na podobném principu, jaký pohání například tramvaje či trolejbusy: Nad vozovkou jsou nataženy dvě lana, z nichž automobily čerpají energii prostřednictvím dvou sběračů (to je rozdíl oproti vlaku či tramvaji, kde je druhým vodičem kolej)

Speciální kamiony

Testovací úsek dálnice E16 o délce dvou kilometrů však místo přepravy lidí slouží k vylepšení nákladní dopravy. Na projektu švédského dopravního úřadu Trafikverket spolupracuje automobilka Scania, která vyvinula speciální tahače s hybridním pohonem, a svým dílem přispěla také firma Siemens. Pokud se zrovna vozidlo nachází v elektrifikovaném úseku, připojí se jeho pantograf k vedení: Veškerou potřebnou energii si tak kamion začne brát ze sítě, čímž klesne produkce emisí o 80–90 %. Podle automobilky je v takovém režimu tahač nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale zároveň má pouze poloviční spotřebu. 

Pružnost především

Při výjezdu z elektrifikované části se vozidlo odpojí a ke slovu se opět dostane dieselový motor. „Úsek eHighway je navržen tak, aby pomocí ‚chytrých‘ pantografů zajistil automobilům stejnou flexibilitu jako v běžném provozu,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Nylander. Zabudované senzory kamionů si proto poradí i s předjížděním: Tahače se dovedou od sítě odpojit a znovu se k ní připojit v rychlosti do 90 km/h.

TIP: Nissan představil elektromobil, jehož lak v noci svítí

Kromě Švédska se společnost Siemens pokouší spustit projekt elektrických dálnic také v Kalifornii, kde spojila síly s automobilkou Volvo. Dala si za cíl ulevit oblastem v okolí přístavů poblíž Los Angeles, kudy denně projede až 35 tisíc nákladních aut. V současnosti se tam testují různé konfigurace hybridních tahačů a jejich propojení se sítí. Zájem o instalaci elektrického vedení už ovšem projevilo například také Německo.

Jméno pokroku

Nákladní automobily Scania nejsou pokrokové pouze díky hybridnímu pohonu – jako jedny z mála se vydaly také směrem bezpilotní obsluhy. Během testovacích jízd, které probíhaly letos v dubnu, urazil počítačem řízený kamion Scania bez nehody trasu dlouhou 2 000 km.

  • Zdroj textu

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií

    Siemens


Další články v sekci