DragonflEye: Hybridní vážkové drony na dálkové ovládání

31.01.2017 - Stanislav Mihulka

Evoluce vytvořila spoustu šikovných dronů. Tak proč je nevyužít?

DragonflEye Project -<p>Technologie DragonflEye připomíná batoh pro vážky, přitom ale stimuluje jejich letové neurony</p>
DragonflEye Project -

Drony se neustále zmenšují, nejde to ale úplně snadno. Inženýři se proto snaží využít schopností miniaturních dronů, které vznikly během milionů let evoluce – různých druhů hmyzu.

V projektu DragonflEye vědci vyvíjejí hybridní drony z geneticky upravených vážek s elektronikou. Zařízení DragonflEye jim umožňuje manipulovat s buňkami nervové soustavy vážek a tím řídit jejich let.

TIP: Nově proti mšicím: V Dánsku vyvíjejí ekodrony pro rozprašování slunéček

V čem by mohly být hybridní vážkové drony užitečné? Vědci s nimi počítají například pro opylování, pokud by došlo k dramatickému poklesu počtu přírodních opylovačů. A nenápadné vážky by mohly být skvělými průzkumníky, jejichž schopnosti předčí lidmi vytvořené miniaturní drony.

• Zdroj fotografií: DragonflEye Project