Drama ve Sluneční soustavě: Ke zkáze odsouzená kometa zanikla ve Slunci

20.08.2019 - Stanislav Mihulka

Solární observatoř SOHO se stala svědkem posledních okamžiků Kreutzovy komety

<p>Kometa na své poslední cestě</p>

Kometa na své poslední cestě

Ve čtvrtek 15. srpna (2019) se solární observatoř SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) stala svědkem zániku komety. Velká koule špinavého sněhu se rozpustila ve Slunci. V tomto případě nešlo o srážku, protože Slunce nemá žádný pevný povrch, s nímž by se kometa mohla srazit. Prostě se rozplynula v žáru.

Podle astronomů šlo s největší pravděpodobností o zástupce skupiny Kreutzových komet, tedy komet, „které se dotýkají Slunce“. Jde o velmi zajímavou skupinu vlasatic, které na Zemi pozorujeme již celá staletí. Odborníci se domnívají, že tyto komety vznikly nejméně před několika sty lety rozpadem gigantické komety. Jedním z možných kandidátů je extrémně jasná kometa, kterou v roce 371 před naším letopočtem pozorovali řečtí učenci Aristotelés a Eforos.

Komety, které prolétají peklem

Kreutzovy komety se přibližují ke Slunci extrémně blízko, někdy i na vzdálenost pouhých pár tisíc kilometrů od žhavého obalu Slunce. Malé komety této skupiny se při takovém přiblížení mohou kompletně vypařit, zatímco ty velké mohou přežít mnoho takových těsných setkání s pekelnou výhní Slunce na své oběžné dráze.

TIP: Hubble vystopoval exokomety na kolizním kurzu s mladou hvězdou

Přestože jsou komety Kreutzovy skupiny a jim podobné objekty, které se těsně přibližují ke Slunci, odsouzeny k zániku, poskytují astronomům neocenitelnou službu. Jejich pozorováním můžeme získat informace o detailní struktuře a magnetických vlastnostech sluneční korony, oblasti nesmírně žhavých plynů, které unikají ze Slunce.

• Zdroj fotografií: NASA/ESO/SOHO