Důležitý průlom: Vědci konečně popsali specifickou „vůni“ Parkinsonovy choroby

24.03.2019 - Stanislav Mihulka

Vědcům se po mnoha letech podařilo popsat specifický tělesný pach, který předznamenává rozvoj Parkinsonovy choroby. Nyní jsou na řadě diagnostické testery, které by nemoc odhalily v rané fázi

<p>Nemocných s Parkinsonem neustále přibývá</p>

Nemocných s Parkinsonem neustále přibývá

Spojení mezi specifickým tělesným pachem a Parkinsonovou chorobou je pro vědce a lékaře známé už několik let. Na počátku tohoto zvláštního objevu byla Skotka Joy Milneová. Tato zdravotní sestra si počátkem osmdesátých let všimla u svého manžela zvláštního tělesného zápachu. Ten pak o šest let později onemocněl Parkinsonovou chorobou. Joy Milneová si souvislost mezi pachem a onemocněním svého manžela uvědomila až později, když se začala setkávat s dalšími pacienty s touto chorobou.

V roce 2012 se Milneová zúčastnila experimentu, v němž prokázala, že dokáže čichem rozeznat pacienty s Parkinsonem. Od té doby se tým britských vědců snaží izolovat a identifikovat látky, které jsou zodpovědné za pach Parkinsonovy choroby. Nyní se zdá, že je úsilí vědců konečně korunováno úspěchem.

TIP: Jak poznat Parkinsonovou chorobou: Britka umí nemoc rozpoznat svým čichem

Pomocí citlivých chemických analýz s hmotnostním spektrometrem odhalili badatelé z univerzity v Manchesteru několik specifických těkavých látek v kožním mazu pacientů s Parkinsonovou chorobou, které jsou spolehlivými indikátory tohoto závažného neurodegenerativního onemocnění. Vědci se nyní zaměří na vývoj diagnostického zařízení, které by pomocí objevených látek mohlo detekovat Parkinsovu chorobu v časné fázi.