Einsteinova teorie opět obstála: Tentokrát v unikátním systému pulzarů

05.01.2022 - Stanislav Mihulka

Němečtí vědci z Institutu Maxe Plancka pro radioastronomii otestovali „pevnost“ Einsteinovy obecné teorie relativity, tentokrát na systému dvojice pulzarů. Teze slavného teoretického fyzika opět obstála na jedničku…

<p>Vizualizace systému dvojice pulzarů, ve kterém pohyb pulzarů způsobuje řadu relativistických efektů předpovězených Albertem Einsteinem.</p>

Einsteinova teorie obecné relativity byla zveřejněna před více než 100 lety. Od té doby se vědci celé planety neustále snaží hledat skulinky, kterými by se této teorii dostali pod kůži a vyvrátili ji. Jakákoliv solidní odchylka od předpovědí obecné relativity by znamenala nejen její pád z trůnu vládnoucí teorie gravitace, ale také by nám otevřela dveře k nové fyzice.

Obecnou relativitu nedávno „otestoval“ i mezinárodní tým, vedený odborníky z německého Institutu Maxe Plancka pro radioastronomii v Bonnu, který dlouhodobě pozoroval podivuhodnou dvojhvězdu pulzarů PSR J0737-3039 A/B, přezdívanou „Double Pulsar“. Tato extrémní soustava představuje velmi užitečnou přírodní laboratoř, která je ideální právě pro testování obecné relativity.

Extrémní dvojhvězda

Badatelé pozorovali dvojhvězdu pulzarů, objevenou v roce 2003, po dobu 16 let. Využili k tomu celkem 7 radioteleskopů, které pracují v Německu, Francii, Nizozemí, Austrálii, Velké Británii a Spojených státech. Za tu dobu získali údaje o přibližně milionu velmi přesně proměřených rádiových pulsů z této soustavy.

TIP: Hvězdy obíhající supermasivní černou díru potvrdily teorii Alberta Einsteina

Díky těmto pozorováním vědci zaznamenali celou řadu relativistických jevů a ověřili sedm parametrů obecné teorie relativity, některé s doposud nevídanou přesností. Například detailně proměřili, jak silná magnetická pole obou rychle se pohybujících pulzarů ohýbají časoprostor a tím ovlivňují trajektorii rádiových vln druhého pulzaru. Podle závěrů německých vědců jsou všechna pozorování jsou v perfektním souladu s předpověďmi Einsteinovy teorie. Pokud má tedy slavná teorie jednoho z nejvýznamnějších vědců všech dob nějaké slabiny, budeme je muset odhalit ještě mnohem důkladnějšími testy.