Einsteinova teorie opět obstála: Tentokrát v unikátním systému pulzarů

Němečtí vědci z Institutu Maxe Plancka pro radioastronomii otestovali „pevnost“ Einsteinovy obecné teorie relativity, tentokrát na systému dvojice pulzarů. Teze slavného teoretického fyzika opět obstála na jedničku…

05.01.2022 - Stanislav Mihulka

Einsteinova teorie obecné relativity byla zveřejněna před více než 100 lety. Od té doby se vědci celé planety neustále snaží hledat skulinky, kterými by se této teorii dostali pod kůži a vyvrátili ji. Jakákoliv solidní odchylka od předpovědí obecné relativity by znamenala nejen její pád z trůnu vládnoucí teorie gravitace, ale také by nám otevřela dveře k nové fyzice.

Obecnou relativitu nedávno „otestoval“ i mezinárodní tým, vedený odborníky z německého Institutu Maxe Plancka pro radioastronomii v Bonnu, který dlouhodobě pozoroval podivuhodnou dvojhvězdu pulzarů PSR J0737-3039 A/B, přezdívanou „Double Pulsar“. Tato extrémní soustava představuje velmi užitečnou přírodní laboratoř, která je ideální právě pro testování obecné relativity.

Extrémní dvojhvězda

Badatelé pozorovali dvojhvězdu pulzarů, objevenou v roce 2003, po dobu 16 let. Využili k tomu celkem 7 radioteleskopů, které pracují v Německu, Francii, Nizozemí, Austrálii, Velké Británii a Spojených státech. Za tu dobu získali údaje o přibližně milionu velmi přesně proměřených rádiových pulsů z této soustavy.

TIP: Hvězdy obíhající supermasivní černou díru potvrdily teorii Alberta Einsteina

Díky těmto pozorováním vědci zaznamenali celou řadu relativistických jevů a ověřili sedm parametrů obecné teorie relativity, některé s doposud nevídanou přesností. Například detailně proměřili, jak silná magnetická pole obou rychle se pohybujících pulzarů ohýbají časoprostor a tím ovlivňují trajektorii rádiových vln druhého pulzaru. Podle závěrů německých vědců jsou všechna pozorování jsou v perfektním souladu s předpověďmi Einsteinovy teorie. Pokud má tedy slavná teorie jednoho z nejvýznamnějších vědců všech dob nějaké slabiny, budeme je muset odhalit ještě mnohem důkladnějšími testy.