Evoluční důvěřivci: Je pravda, že opakovaná lež se stává pravdou?

06.01.2019 - Kateřina Helán Vašků

Skutečně přijímáme lež za pravdu, pokud nám ji někdo opakuje dost často?

<p>Náš mozek je primárně nastavený, aby vnímal informace jako pravdivé. Teprve později analyzuje a ověřuje jejich správnost.</p>

Náš mozek je primárně nastavený, aby vnímal informace jako pravdivé. Teprve později analyzuje a ověřuje jejich správnost.


Reklama

Podle starého pořekadla se opakovaná lež stává pravdou, a psychologové rozhodně souhlasí. Pokud totiž slyšíme lež stále a stále dokola, zřejmě časem uvěříme, že jde o pravdu – i když skutečnost známe. Odborníci pro uvedený paradox používají termín „iluze pravdy“

TIP: Život v době post-faktické: Proč světu vládne nevědomost?

Náš mozek je totiž primárně nastavený, aby vnímal informace jako pravdivé. Teprve později analyzuje a ověřuje jejich správnost. Podle badatelů za to může evoluce: Jak ukazují výsledky z magnetické rezonance, aktivní lhaní či využívání lži zatěžují náš centrální orgán víc než pravda. Je tudíž „hospodárnější“ přijmout opakovanou lež jako fakt.

Mimo psychology o zmíněném efektu dobře vědí také třeba politici, kteří z něj mohou těžit při různých formách manipulace. Nepravdivou zprávu přijmeme snáz například pod časovým tlakem, kdy mozek hledá rychlejší řešení, a využije tak neúplné informace.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907