Evropská sonda Mars Orbiter přináší důkaz dávné tektoniky na Marsu

07.11.2016 - Stanislav Mihulka

Dnešní Mars není geologicky aktivní. Nebo alespoň z valné části. V minulosti to ale bývalo jiné

Acheron Fossae -<p>V oblasti Acheron Fossae jsou pěkně vidět pozůstatky geologických pochodů, staré miliardy let</p>
Acheron Fossae -

Sonda Evropské kosmické agentury (ESA) Mars Express získala krásné snímky severní polokoule rudé planety, na nichž jsou vidět stopy pradávné tektonické aktivity.

Jde o západní část útvaru zvaného Acheron Fossae, což je úzká a mělká prohlubeň v severozápadní části oblasti Tharsis, asi 1 000 kilometrů severně od slavné sopky Olympus Mons.

Stopy tektoniky v Acheron Fossae

Povrch Marsu je tu rozlámán četnými zlomy a trhlinami. Okolí Acheron Fossae bylo zřejmě v době před necelými 4 miliardami let velice geologicky aktivní. Planinu Tharsis tehdy nadzvedlo horké magma z nitra Marsu, což vedlo ke vzniku zlomů a prasklin, jako právě v oblasti Acheron Fossae.

TIP: Tajemství rudé planety: Povrch starý několik miliard let nepřetvořila tektonika

Oblast Acheron Fossae tak připomíná pozemské riftové zóny, jako je například Levantská příkopová propadlina s údolím Bikáá, údolím Jordánu, Galilejským jezerem a Mrtvým mořem nebo Východoafrická příkopová propadlina s jezery jako je Tanganika.

• Zdroj fotografií: ESA / DLR / FU Berlin