Evropská sonda TGO poslala první snímky Marsu: Vědci jsou z nich nadšení

30.11.2016 - Martin Reichman

Evropská sonda Trace Gas Orbiter pořídila první úžasné snímky Marsu. Ostrá část její mise má začít příští rok

První snímky pořízené sondou TGO -<p>Snímky pořízené kamerovým systémem CaSSIS ze vzdálenosti 5300 kilometrů v rozlišení 60 metrů na pixel.</p>
První snímky pořízené sondou TGO -

Jako „úžasné“ a „fascinující“, tak komentují vědci první data pořízená a odeslaná orbitální sondou TGO (Trace Gas Orbiter). Začátek mise evropské sondy TGO byl zpočátku zastíněn neúspěchem paralelní experimentální mise přistávacího modulu Schiaparelli, který minulý měsíc nezvládl přistání a kvůli chybě ovládacího softwaru se roztříštil o povrch Marsu. Mise TGO ale k velké spokojenosti vědců pokračuje úspěšně.

Skvělý start mise

Sonda se pohybuje po vysoce eliptické oběžné dráze. Během čtyř dnů se TGO zvládne přiblížit k povrchu Marsu na pouhých 250 kilometrů, aby se opět vzdálila na 100 tisíc kilometrů. Úspěšně zvládla i kalibrační testy svých vědeckých přístrojů a během svého prvního blízkého průletu pořídila 11 mimořádně vydařených snímků rudé planety.

Snímky zachycují osmikilometrové říční koryto Hebes Chasma a oblasti Arsia Mons a Noctis Labyrinthus. „Viděli jsme Hebes Chasma v rozlišení 2,8 metru na pixel. To je, jako kdybychom proletěli nad Bernem rychlostí 15 tisíc kilometrů za hodinu a současně pořídili ostré snímky aut v Curychu,“ komentoval úspěch Nicolas Thomas z univerzity v Bernu.

Výzkumníci také úspěšně vyzkoušeli senzory NOMAD a ACS, které budou měřit plyny v atmosféře Marsu a zjišťovat, zda se v něm nevyskytují stopy vodní páry, oxidů dusíku a síry a zejména metanu. Další senzorický nástroj FREND má zjišťovat přítomnost vodíku u povrchu planety.

Přestože hlavní část mise TGO má odstartovat až v příštím roce, první výstupy ukazují, že se rozhodně máme na co těšit. V příštích měsících sondu čeká úprava její trajektorie. Ta by ve finále měla být téměř kruhová, ve vzdálenosti okolo 400 kilometrů nad povrchem Marsu.

ESA, University of Bern