Experimentální archeologové rekonstruovali parfém královny Kleopatry

11.05.2022 - Stanislav Mihulka

Archeologové spojili v zajímavém experimentu historické záznamy a archeologické objevy. Výsledkem je starověká vůně, kterou (možná) používala slavná královna Kleopatra

<p>Elizabeth Taylor jako zřejmě nejslavnější filmová představitelka královny Kleopatry.</p>

Jak mohla egyptská královna Kleopatra VII. Filopatór, známá prostě jako Kleopatra, okouzlit dva z nejmocnějších mužů své doby? Možná se na tom podílel i parfém, který Kleopatra používala. Vůni tohoto parfému se nedávno pokusili zrekonstruovat archeologové, kteří využili experimentální přístup, archeologické nálezy i analytické metody.

Dora Goldsmith ze Svobodné univerzity Berlín a Sean Coughlin z Humboldtovy univerzity v Berlíně s dalšími kolegy použili výsledky archeologických výzkumů i analýz, na které navázali testováním řady potenciálních složek Kleopatřina parfému. Doufali, že narazí na vůni tak lákavou, že by přiměla vládce Říma riskovat polovinu impéria.

Parfém ze starověku

Badatelé nakonec dospěli k vonné směsi, kterou popsali následujícími slovy: „Jedna konstelace proměnných vytvořila vůni, která byla mimořádně příjemná, s kořenitým základním tónem čerstvě mleté myrhy a skořice, doprovázená sladkostí.“ Vůně této směsi vydržela čerstvá déle než dva roky, což je v souladu se zprávami o vývozu egyptských parfémů ve starověku.

TIP: Vědci se pokoušejí definovat vůni knih jako součást kulturního dědictví

Asi nikdy si nebudeme úplně jistí, zda skutečně jde o vůni, kterou používala královna Kleopatra. Zmíněný výzkum je součástí úsilí o rekonstrukci dávných vůní, ať již příjemných nebo naopak nepříjemných. Vědci se snaží rekonstruovat například „pachové krajiny“ dávných měst starověkého Egypta, včetně paláců, chrámů a dílen, kde se vyráběly zbraně či oděvy.