Experimentální mužská antikoncepce využívá magnetické nanočástice

06.08.2021 - Stanislav Mihulka

Nová technologie mužské antikoncepce využívá toho, že zahřátí varlat dočasně zastavuje produkci spermií

Spolehlivá antikoncepce je v současné době stále spíše doménou žen. Vědci ale pracují na tom, aby se na ochraně proti početí, která bude účinnější než kondom, mohli podílet i muži. Čínští odborníci z Nantong University nedávno představili novou pozoruhodnou technologii, která dokáže dočasně zarazit produkci spermií.

Čínský postup zahrnuje vpíchnutí magnetických nanočástic do šourku. Díky těmto nanočásticím pak badatelé působením magnetického pole rychle zahřáli šourek na 58 °C stupňů. Prozatím to zkoušeli u myších samců. Na první pohled to nezní příliš lákavě, ale tento zákrok, který trval 15 minut, zastavil produkci spermií a vedl ke zmenšení varlat. Podstatné je, že jde o dočasnou změnu, která u pokusných myší trvala 30 až 60 dní.

TIP: Africký šípový jed by se mohl stát účinnou antikoncepcí pro muže

Uvedený postup využívá toho, že i jen malá změna teploty ovlivňuje fungování varlat. Podle vědců nebylo snadné nalézt nanočástice, které by byly zároveň magnetické, vstříknutelné injekcí a netoxické. Nakonec použili nanočástice oxidu železa které byly potažené vrstvou kyseliny citronové. Dalším krokem tohoto výzkumu bude zjistit, jak tento zákrok funguje u mužů a zda by byl prakticky použitelný.