Experimenty na ISS: NASA posílá na zemskou orbitu želvušky a sepioly

Nákladní loď Dragon brzy vyrazí k Mezinárodní vesmírné stanici s novou várkou zajímavých experimentů

31.05.2021 - Stanislav Mihulka

Začátkem června by měla k Mezinárodní vesmírné stanici ISS vyrazit zásobovací mise CRS-22 v režii soukromé společnosti SpaceX. Kosmická nákladní loď Dragon tentokrát poveze i zajímavý živý náklad, který se stane součástí experimentů na palubě ISS. Jsou to populární želvušky a roztomilá mláďata hlavonožců sepiol.

Želvušky, v tomto případě zastoupené druhem Hypsibius exemplaris, se staly oblíbenými modelovými organismy při výzkumu přežívání extrémních podmínek. Na vesmírné stanici se stanou účastníky experimentu Cell Science-04, jehož cílem je sledovat reakce organismu na pobyt na orbitě. Vědci zamýšlejí identifikovat geny, které souvisejí s adaptacemi na takové prostředí. Pokud se podaří objevit zajímavé vlastnosti v organismu želvušek, mohli bychom je využít napříkad pro zlepšení bezpečnosti a zdraví lidských astronautů.

Experimenty na ISS

Mláďata sepioly kropenaté (Euprymna scolopes) letí do vesmíru kvůlu experimentu UMAMI (Understanding of Microgravity on Animal-Microbe Interactions). Ten je zaměřený na sledování vlivu pobytu ve vesmíru na symbiotické vztahy mezi mikroby a jejich živočišnými hostiteli. Sepioly žijí ve vztahu s bakteriemi Vibrio fischeri a jsou modelovým organismem pro podobné výzkumy. Tyto vztahy jsou na Zemi velmi důležité a do budoucna bude dobré vědět, jak je ovlivňuje let do vesmíru.

TIP: Nákladní loď Dragon vynesla k ISS radioaktivní plísně z Černobylu

Součástí vědeckého nákladu mise CRS-22 je také experiment Butterfly IQ Ultrasound, který zahrnuje testování přenosného ultrazvuku. Další experiment Pilote prověří řízení robotických paží a vozidel s pomocí virtuální reality a haptického rozhraní. Experiment Kidney Cells-02 sleduje vliv mikrogravitace na tvorbu ledvinových kamenů a experiment TICTOC zase pěstování rostlin, v tomto případě bavlny, na orbitě.