Experimenty prokázaly, že populární wasabi vylepšuje paměť seniorům

Tým japonských odborníků na kognitivní zdraví a výzkum stárnutí experimentálně ověřil, že konzumace wasabi může u starších osob pomoci zlepšit dlouhodobou i krátkodobou paměť.

09.11.2023 - Stanislav Mihulka

Eutrema japonská (Eutrema japonicum), známější pod názvem wasabi, je druh rostliny, která roste v Japonsku a na ruském Dálném východě – má zelený oddenek, který bývá často srovnávaný s křenem. Oddenek wasabi se běžně používá jako přísada do jídla a jako koření a je o něm známo, že pomáhá snižovat záněty v různých částech těla. Předchozí výzkumy ukázaly, že za protizánětlivé účinky wasabi vděčí organosirné sloučenině 6-(Methylsulfinyl)hexyl isothiokyanátu (6-MSITC), u které byly již dříve prokázány antioxidační vlastnosti.

Kromě těchto blahodárných účinků bývá wasabi spojováno také s podporou kognitivních schopností a uklidňujícími účinky na mozek. Stále častěji se proto objevuje jako doplněk stravy v obchodech se zdravou výživou. Japonští vědci se proto rozhodli ověřit, zda jsou tvrzení o těchto účincích pravdivá.

Blahodárný japonský křen

Vědci požádali 72 dobrovolníků ve věku 60 až 80 let, aby každý večer před spaním po dobu 12 týdnů užívali buď tabletu wasabi (obsahující 0,8 miligramu 6-MSITC), nebo tabletu placeba. Z experimentu byly vyloučeny osoby trpící duševní poruchou, lidé s problémy s pamětí, lidé užívající léky a silní konzumenti alkoholu. Každý dobrovolník byl požádán, aby před testovacím obdobím a po něm absolvoval kognitivní a paměťové testy.

TIP: Podle vědců může mít skořice příznivý vliv na paměť a učení

Jak vyplývá z výsledků zveřejněných odborným časopisem Nutrients, dobrovolníci, kteří užívali tablety wasabi, vykazovali zlepšení dlouhodobé i krátkodobé paměti. Změny kognitivních schopností nicméně vědci nezaznamenali. Ukázalo se také, že ti, kteří užívali tablety wasabi, si lépe vedli v asociačních testech, jako je například spojování jmen s obličeji, což je podle dřívějších výzkumů častý problém právě u lidí vyššího věku.