Exploze supernov mohou přinášet zkázu až do vzdálenosti 100 světelných let

Data rentgenových observatoří ukazují, že exploze supernov mohou decimovat život na planetách na obrovské vzdálenosti po dlouhá desetiletí.

25.04.2023 - Martin Reichman

Podle nové studie uveřejněné minulý týden v magazínu The Astrophysical Journal, vycházející z dat vesmírných observatoří Chandra, Swift, NuSTAR a XMM-Newton, mohou být dopady explozí supernov mnohem zkázonosnější, než jsme si doposud mysleli. Zásadní hrozbou je podle vědců tlaková vlna, která se při explozi supernovy uvolní až do vzdálenosti 100 světelných let. Vlna nesoucí intenzivní rentgenové záření může na velkou vzdálenost dorazit měsíce i roky po explozi a ovlivňovat prostředí planet i dekády. Intenzivní expozice záření může podle vědců na planetách podobných Zemi znamenat i výrazné nebo i úplné zničení života.

Zkázonosnné supernovy

V případě Země by proud rentgenového záření mohl zničit podstatnou část ozónové vrstvy, která nás chrání před účinky ultrafialového záření Slunce. V důsledku změny ozónové vrstvy by v takovém případě mohlo dojít k zániku široké škály živých organismů – zejména pokud jde o mořské organismy, tvořící základy potravního řetězce.

Dlouhodobé působení rentgenového záření a jeho interakce s ultrafialovým zářením Slunce by podle vědců vedlo k vysoké produkci oxidu dusičitého a vytvoření zákalu v atmosféře Země. Následné poškození rostlin by znamenalo významné nebo i úplné „odzelenění“ planety.

TIP: Radioaktivní „popel“ supernov doputoval na Zemi na rázových vlnách

Přestože se naše planeta nachází v bezpečné vzdálenosti z pohledu potenciálně explodujících supernov, existují doklady, že v minulosti k relativně blízkým explozím došlo. Podle vědců došlo před dvěma až osmi miliony let k explozím supernov vzdálených 65 až 500 světelných let. V současnosti je nejbližší potenciální supernovou na obloze hvězda Betelgeuze v Orionu, kterou od nás dělí přibližně 600 světelných let. Řada exoplanet v Mléčné dráze ale takové štěstí nemá.