Extrémně rychlou hvězdu vystřelil gravitační prak supermasivní černé díry

Hvězda S5-HVS1 sviští Mléčnou dráhou rychlostí přes tisíc kilometrů za sekundu

02.08.2019 - Stanislav Mihulka

Kolem supermasivní černé díry v srdci Mléčné dráhy, známé jako Sagittarius A*, obíhá v těsné blízkosti mnoho hvězd. Některé z nich čeká rozervání gravitací nebo dokonce pohlcení černou dírou. Jiné mají zase kvůli vlivu nesmírné gravitace jinou barvu. A někdy dojde i k tomu, že supermasivní černá díra jako ohromný gravitační prak vypálí hvězdu na cestu ven z Mléčné dráhy.

Právě to se podle vědců přihodilo hvězdě s označením S5-HVS1. Mezinárodní tým vědců zjistil, že se tahle hvězda pohybuje extrémní rychlostí 1 017 kilometrů za sekundu. Takovou rychlostí by urazila vzdálenost mezi New Yorkem a Sydney za 15,7 sekundy. Aby se hvězda v naší Galaxii pohybovala tak velikou rychlostí, tak ji předtím muselo něco urychlit.

Extrémně rychlé hvězdy

V tomto případě je nejvíce pravděpodobným viníkem právě naše galaktická supermasivní černá díra. Podle výpočtů se hvězda, která je jinak průměrnou hvězdou, jakých je v Galaxii spousta, těsně po vystřelení gravitací černé díry pohybovala rychlostí asi 1 800 kilometrů za sekundu. Došlo k tomu asi před 4,8 miliony let. Od té doby hvězda postupně zpomaluje a dnes je ve vzdálenosti asi 30 tisíc světelných let od Sluneční soustavy.

TIP: Hvězda na útěku: Hubble pozoroval hvězdu vystřelenou před 540 lety