Pohled do centra naší Galaxie: Supermasivní díra Sagittarius A*

02.06.2017 - Martin Reichman

Sagittarius A* je obrovský, silně zářící a kompaktní rádiový zdroj nacházející se ve středu naší Galaxie. Stal se také domovem supermasivní černé díry s hmotností okolo tří až čtyř milionů sluncí. Skládá se ze tří částí – východní, která je zbytkem supernovy a vysílá netepelné záření, západní, produkující tepelné emise z ionizované mlhoviny, a centrálního kompaktního proměnného zdroje.

O existenci černé díry v centru naší Galaxie spekulovali už v roce 1971 Donald Lynden-Bell a Martin Rees. Už o tři roky později objevili astronomové Bruce Balick a Robert Brown obrovský, oslnivý a nepohyblivý rádiový zdroj. Šlo o první hmatatelný důkaz, že uvnitř Mléčné dráhy spí dávný gigant.

Naštěstí pro nás i naše případné sousedy jde však o poměrně mírnou a klidnou supermasivní černou díru. Zhruba jedenkrát za pozemský den vypustí krátký záblesk rentgenového záření – zřejmě jako následek polykání kosmického prachu či drti. Když v roce 2012 zableskla 150× jasněji než obvykle, astronomové po celém světě slavili – pravděpodobně pohltila nějaký asteroid.

• Zdroj fotografií: NRAO/AUI/NSF