Extrémní superjupiter WASP-103b má tvar ragbyového míče

Astronomové s pomocí observatoře CHEOPS poprvé spolehlivě detekovali deformaci exoplanety. Superjupiter WASP-103b podle vědců vypadá jako přefouknutý ragbyový míč

14.01.2022 - Stanislav Mihulka

Evropská vesmírná observatoř CHEOPS pracuje na orbitě od prosince 2019. Jejím cílem jsou již objevené exoplanety, především určování jejich velikosti. Mezinárodní tým odborníků využil služeb této observatoře k pozorování extrémní exoplanety WASP-103b ze souhvězdí Herkula, kterou vědci objevili v roce 2014.

WASP-103b je žhavým superjupiterem, vzdáleným přibližně 1 800 světelných let od nás, jehož hmotnost odpovídá asi jednomu a půl Jupiteru a velikost dvojnásobku Jupiteru. Svou bílou hvězdu spektrální třídy F, která je o něco větší, hmotnější a více horká než Slunce, oběhne jednou za necelý pozemský den. V takové blízkosti ji hvězda žhaví na průměrnou teplotu 2 484 kelvinů. A má to i jiné důsledky.

Rugbyová exoplaneta

Silná gravitace hvězdy vytváří extrémní slapové síly, které hnětou exoplanetu WASP-103b do výrazně šišatého tvaru. Je trochu jako obrovský míč na ragby. Badatelé využili možností pozorování a měření, které nabízí observatoř CHEOPS a sledovali několik tranzitů, tedy přechodů planety přes kotouč její hvězdy. U tak rychle obíhající planety to není žádný problém.

TIP: Obr proti pravidlům: Nově objevená planeta by správně neměla existovat

Díky detailním analýzám pozorovaných tranzitů vědci dokázali změřit nejen deformovaný tvar této podivuhodné exoplanety, ale také to, jak zřejmě vypadá uvnitř. Přestože má exoplaneta hmotnost 1,5 násobku Jupitera, je dvakrát tak velká. Podle badatelů to značí, že je značně „nafouklá“. Přesné příčiny „nafoukutí“ zatím nejsou úplně jasné, podle vědců může být příčnou extrémní teplota ale i jiné důvody.