Fantastický nález v Číně: Stovky fosilních vajec pterosaurů

03.12.2017 - Stanislav Mihulka

Objev více než 200 vajec a embryí pterosaurů v Číně dramaticky zlepší naše vědomosti o těchto létajících tvorech

Hamipterus - Stovky objevených vajec snesli pterosauři rodu Hamipterus

Pterosauři, létající příbuzní dinosaurů, nepřestávají udivovat odborníky ani veřejnost. Do dnešních časů nezanechali žádné potomky a naše informace o nich jsou stále velice kusé.

Vědci proto nadšeně uvítali nový objev celých stovek fosilních vajec těchto podivuhodných okřídlených tvorů v Číně. Objevené snůšky po sobě zanechali pterosauři rodu Hamipterus, kteří žili počátkem období křídy, asi před 120 miliony let. Nález přinesl přes 200 vajec těchto pterosaurů, a také 16 embryí.

TIP: Ohromní pterosauři byli vrcholovými predátory. Jako okřídlení T. rexové

Pterosauři létali, a proto byli velmi lehcí a křehcí. Jejich nálezy nejsou nijak moc časté a nebývají v dobré stavu. Nálezy mláďat, embryí a vajec pterosaurů bývají ještě vzácnější, takže zatím nevíme mnoho o tom, jaké měli pterosauři dětství, a jak rostli. To se teď nejspíš změní. První výsledky například ukazují, že čerstvě vylíhlí pterosauři nebyli schopni letu.

Conversation