Fascinující Jupiterův měsíc Io: Každé dva dny se mu zhroutí atmosféra

05.08.2016 - Martin Reichman

Představme si, že by atmosféra naší planety zamrzla a zhroutila se. S velkou pravděpodobností by šlo o katastrofu, která by ukončila život na Zemi. Na Jupiterově měsíci Io jde přitom o naprosto vědní událost

Jupiterův měsíc Io je výjimečným tělesem Sluneční soustavy. Na jeho povrchu bylo objeveno několik set střídavě aktivních vulkánů. Proudy lávy často zalévají jeho povrch, a tak je každá nová mapa brzy zastaralá.

TIP: Proč je Jupiterův měsíc Io plný sopek, které tryskají až 500 km nad povrch?

Nová studie uveřejněná v Journal of Geophysical Research nyní ukazuje tento Jupiterův měsíc v ještě bizarnějším světle. Atmosféra měsíce je podle vědců tvořena převážně oxidem siřičitým jakožto produktu výrazné vulkanické aktivity. Teploty na Io jsou ale velmi nízké – od -148 °C do -168 °C. Vlivem nízkých teplot dochází jednou za 1,7 pozemského dne (v době kdy Jupiter zastíní svůj měsíc) k podivuhodnému meteorologickému jevu – atmosféra měsíce zamrzne a zhroutí se na jeho povrch.

Zde vlivem vyšších teplot roztaje a oxid siřičitý opět změní své skupenství z pevného na plynné. Tento ledový kolaps podle vědců trvá přibližně 2 hodiny. Znamená to tedy, že atmosféra měsíce Io prochází permanentním kolapsem a procesem znovuobnovení.

Journal of Geophysical Research