Stíhací dvouplošník Fiat CR.42 Falco: Pomalý italský Sokol

29.09.2017 - Miroslav Šnajdr

Italské Fiaty CR.42 patřily společně se sovětskými Polikarpovy I-153 mezi nejvýkonnější řadově používané stíhací dvouplošníky

Fiat CR.42 Falco -<p>Stíhačky Fiat CR.42 Falco používala koncem války mimo jiné i Luftwaffe k výcviku a jako noční bitevníky</p>
Fiat CR.42 Falco -

Stíhačky Fiat CR.42 Falco používala koncem války mimo jiné i Luftwaffe k výcviku a jako noční bitevníky


Reklama

Dvouplošná koncepce již na začátku 40. let minulého století beznadějně zastarala a ani její nejlepší zástupci se svými výkony nemohli rovnat moderním jednoplošníkům. Mezi tyto zastaralé stroje patřily i Fiaty CR.42 Falco (Sokol), jež byly proto odsouzeny hrát při většině střetnutí roli outsiderů. Jednu z příčin, proč velení Regia Aeronautica tak dlouho sázelo na dvouplošné stíhačky, představovaly úspěchy starších Fiatů CR.32 ve vzdušných střetnutích během španělské občanské války.

Zde si italské dvouplošníky vedly poměrně dobře i proti strojům jednoplošné koncepce a tradicionalisté se domnívali, že podobné výsledky lze očekávat i od nového typu.

Prototyp CR.42 vzlétl 23. května 1938. Měl koncepci dvouplošníku celokovové konstrukce (potah byl částečně plátěný) s pevným podvozkem a odkrytou kabinou. Fiaty CR.42 zůstaly ve výrobě od začátku roku 1939 až do roku 1944. Celkem vzniklo 1 817 či 1 819 strojů, z nichž poslední byly po italské kapitulaci a okupaci severu země Německem produkovány rovnou pro Luftwaffe, jež stroje používala k výcviku a jako užitečné noční bitevní stroje.

Fiat CR.42 Falco

  • ROZPĚTÍ: 8,7 m
  • DÉLKA: 8,62 m
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 2 295 kg
  • MAX. RYCHLOST: 438 km/h
  • DOSTUP: 10 500 m
  • DOLET: 775 km
  • POHONNÁ JEDNOTKA: 1× hvězdicový Fiat A.74 R1C38 o 624 kW
  • VÝZBROJ: 2× 12,7mm kulomet
  • OSÁDKA: 1 muž
  • UŽIVATELÉ: Belgie, Chorvatsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Švédsko

Jako první zasáhly do bojů druhé světové války CR.42 belgického letectva v květnu 1940. Od června téhož roku pak své „sokoly“ velmi aktivně nasazovalo také Regia Aeronautica. Na začátku války si italské CR.42 vedly v Africe a Středomoří poměrně dobře. V manévrovém souboji dokázal být Falco díky skvělé obratnosti, citlivosti řízení a robustnosti draku celkem nebezpečným protivníkem i starším jednoplošníkům (hurricane). Proti výkonnějším strojům však již byl zcela bez šance.

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Letouny II. světové války

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Událost, známá jako železniční neštěstí v Montparnassu, se objevila i v trikové scéně Scorseseova filmu Hugo a jeho velký objev či na obalu jednoho alba hardrockové skupiny Mr. Big.

Historie

Modré šipky ukazují nově objevené slinné žlázy

Věda
Vesmír

Hans Christian Andersen proslul jako autor dětských pohádek, sám ale trpěl nejrůznějšími fóbiemi.

Historie
Věda

Současná podoba RMC v afghánských misích.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907