Fosilní sekáč s penisem: Erekce v jantaru, co trvá už 99 milionů let

09.02.2016 - Stanislav Mihulka

Fosilní sekáč s penisem: Erekce v jantaru, co trvá už 99 milionů let

V myanmarském jantaru objevili fosilního sekáče, tedy příbuzného pavouků, druhu Halitherses grimaldii z období křídy. Před 99 miliony let uvízl ve vznikajícím jantaru v poněkud choulostivé pozici.

Samci sekáčů mají prodloužitelné penisy, čímž se překvapivě podobají savcům. Obvykle je ale mají zatažené. A tenhle samec fosilizoval s očividně vytaženým penisem, i když měří jen půl milimetru.

Zní to jako zpráva z vědeckého bulváru, ve skutečnosti jde ale o velkou vzácnost. Doposud jsme objevili pouhých 38 fosilií sekáčů a tohle je úplně první sekáč zachovalý v jantaru, u něhož lze pozorovat penis.

Přistižený sekáč se mohl ocitnou v jantaru během páření, samici s ním ale v jantaru nenašli. Buď tehdy unikla smrti nebo se nedochovala. Další možností prý je, že když uvízlý samec sekáče bojoval o život, tak došlo k erekci samovolně.

Live Science, The Science of Nature