Galaxie s překvapením: Hubble zachytil ohromující kosmický megamaser

03.01.2017 - Stanislav Mihulka

Kosmické poupě se dvěma splývajícími jádry ukrývá výkonný megamaser

IRAS 16399-0937 -<p>Galaxie s megamaserem na detailním snímku Hubbleova dalekohledu</p>
IRAS 16399-0937 -

Galaxie s megamaserem na detailním snímku Hubbleova dalekohledu

Galaxie na novém detailním snímku Hubbleova vesmírného dalekohledu se jmenuje IRAS 16399-0937 a je od nás vzdálená 370 milionů světelných let. Na první pohled připomíná krásné kosmické poupě, ale ve skutečnosti se uvnitř galaxie odehrávají vesmírná dramata.

Jde vlastně o dvě galaxie, které jsou v pokročilé fázi splynutí. Jejich jádra IRAS 16399N a IRAS 16399S jsou od sebe vzdálená asi 11 tisíc světelných let a společně vytvářejí zvláštní strukturu této dvojité galaxie.

Maser v galaxii

To ale není všechno. V nitru galaxie IRAS 16399-0937 se ukrývá monumentální astrofyzikální maser, tedy přirozený zdroj emisí stimulovaných spektrálních čar, obvykle v mikrovlnné části spektra.

Princip fungování astrofyzikálního maseru je podobný jako u laseru, i když vzniká díky procesům v molekulárních mračnech a nikoli v lidmi vyrobených přístrojích. Vědcům takové objekty poskytují cenné informace o prostředí ve vesmíru, včetně teploty, hustoty nebo magnetického pole.

TIP: Srážka galaxií Arp 299: NuSTAR odhaluje zrození monstra

Maser galaxie IRAS 16399-0937 navíc není žádný běžný astrofyzikální maser, jaké známe u nás v Mléčné dráze. Je stomilionkrát silnější než je obvyklé a vědci ho proto označují jako megamaser.

IFL Science, NASA