Genetický editor CRISPR s nanočásticemi úspěšně vyléčil rakovinu u myši

14.10.2019 - Stanislav Mihulka

Revoluční experiment potvrdil, že genetický editor dokáže zatočit s nádorem. Klíčové je poznání, který gen je nutné přepsat

Od genetického editoru CRISPR se čekaly velké věci. A podle všeho právem. Potvrzuje to i nový výzkum australských vědců, kteří použili tento genetický editor v nejvíce používané verzi CRISPR/Cas9, aby s ním úspěšně léčili nádor děložního hrdla u myši. Léčba byla stoprocentně úspěšná. Všechny nádory zmizely a všechny pokusné myši přežily.

Podle vědců jde o zásadní průlom. Zatím totiž ještě nikdo s genetickým editorem CRISPR rakovinu nevyléčil. Australský tým použil i speciální nanočástice, které sehrály roli nosiče molekul editoru CRISPR. Nanočástice pronikly do buněk nádoru a nalezly místo v jejich DNA, kde sídlí gen, který je zodpovědný za rozvoj tohoto typu rakoviny.

TIP: Imunoterapie: Vakcína proti rakovině tlustého střeva uspěla v klinickém testu

Pak se pustil do práce editor CRISPR a připsal k dotyčnému genu pár „písmen“. Tím došlo ke změně genu a přestal fungovat jeho překlad do příslušného proteinu. Výsledkem takového zákroku bylo, že nádor rakoviny děložního hrdla u myší zcela vymizel. Vědci věří, že do pěti let již budou tento postup ověřovat v klinických testech na lidech. Zároveň tvrdí, že stejný postup bude možné použít i u jiných typů rakovin, pokud budeme znát klíčový gen, na který bude možné editor CRISPR zacílit.

Nůžky jménem CRISPR

Možnosti upravovat genetickou informaci organismů existují už desítky let a mají význam nejen pro základní výzkum, ale otevírají také možnosti například pro nové způsoby léčby dědičných chorob. Velký skok přinesl v roce 2012 revoluční nástroj nazvaný CRISPR-Cas9, jemuž se říká také jen CRISPR

CRISPR je zkratka pro „clustered regularly interspaced short palindromic repeats“, česky „segmenty nahromaděných pravidelně rozmístěných krátkých palindromických repetic“. Zásadní součástí nástroje pro editování genů je také Cas9, enzym v přírodě se vyskytující jako zbraň bakterií pro narušení genetického kódu virů. Ten v kombinaci s naváděcím RNA „přestřihne“ vlákno DNA přesně v požadovaném místě, oddělí nežádoucí sekvenci a CRISPR pak buňce poskytne náhradu s jinou genetickou informací.