Geneticky upravený hmyz poslouží jako potravina, hnojivo i palivo

Díky rozvoji biotechnologických metod se dříve spíše přehlížený hmyz stává cennou surovinou v zemědělství i v průmyslu

01.09.2023 - Stanislav Mihulka

Naše planeta je do značné míry planetou hmyzu, který hraje významnou roli v mnoha suchozemských ekosystémech. V posledních letech se ale stále častěji stává surovinou v zemědělství a časem by se mohl prosadit i v průmyslu. Různé druhy hmyzu jsou zdrojem biomasy pro výrobu krmiva pro hospodářská zvířata nebo domácí mazlíčky. Zároveň se díky pokročilým biotechnologickým postupům rýsují ještě podstatně širší možnosti využití hmyzu.

Jedním z hospodářsky zajímavých druhů hmyzu je bráněnka – druh dvoukřídlého hmyzu Hermetia illucens, podle tmavého zbarvení anglicky nazývaná black soldier fly. Pochází ze Střední a Jižní Ameriky a postupně se rozšířila prakticky do všech teplých oblastí světa. Je stále významnějším zdrojem proteinů. V Izraeli bylo letos v lednu založeno státem podporované konsorcium biotechnologických firem, které se věnují využití editování genů a umělé inteligence pro vyladění produkce bráněnek a jejich vlastností.

Editace genomu hmyzu

Společnost FreezeM se sídlem v kibucu Nachšon využila genetický editor CRISPR k úpravě genomu bráněnek, aby získala larvy, které lze snadněji transportovat, larvy větší velikosti, a také larvy odolnější vůči stresu. Všechny uvedené vlastnosti usnadňují chov a využití těchto larev. Další izraelská společnost BugEra, která je startupem Ben Gurionovy univerzity v Negevu, geneticky upravila bráněnky, aby bylo možné využívat jejich larvy jako surovinu pro výrobu biopaliva.

Biotechnologové se velmi zajímají i o brouka potemníka moučného (Tenebrio molitor). Jeho larvy, známé jako „mouční červi“, rovněž představují snadno dostupný zdroj proteinů, které je možné různým způsobem využít. Vědci také nedávno zjistili, že mouční červi mohou rozkládat jinak velmi odolný polystyren na dále využitelné organické látky.

TIP: Zapomeňte na organické farmy: Budoucnost stravování představuje hmyz

Americká společnost Beta Hatch z Cashmere ve státě Washington produkuje moučné červy jako potravu pro chovy ryb i pro hospodářská zvířata. Také oni využívají genetický editor CRISPR k úpravě genomu potemníka, aby byl jeho chov co nejefektivnější, případně aby mouční červi obsahovali co největší množství zvoleného proteinu a dalších užitečných látek. Hmyzí farmy se stále více prosazují ve světové produkci potravin, živočišných proteinů i biomasy pro výrobu biopaliv a dalších cenných produktů.