Genová magie: Vědci poprvé vytvořili geneticky upravené mravence

10.03.2017 - Stanislav Mihulka

Geneticky pozměnění mravenci s vypnutým čichem pomáhají odhalovat záhady sociálního života

Mravenci v experimentu -<p>Geneticky upravení mravenci pomáhají při výzkumu sociálního chování</p>
Mravenci v experimentu -

Geneticky upravení mravenci pomáhají při výzkumu sociálního chování

Dnes už se geneticky modifikuje kde co, od světélkujících koťat, až po kozy vyrábějící pavoučí hedvábí. Mravenci ale zatím unikali pozornosti genetických inženýrů. Teď se to ale změnilo. Vědci  použili genetický editor CRISPR a s jeho pomocí kvůli výzkumu vypnuli v mravencích druhu Ooceraea biroi gen orco, který se u mravenců podílí na fungování čichu.

Mravenci Ooceraea biroi jsou pro podobné pokusy vhodní. Fungují totiž jako klonální společenstvo a rodí se z neoplozených vajíček, takže nepotřebují žádné královny. Pocházejí z Asie, ale dnes se invazně šíří v tropech a subtropech celého světa.

TIP: Přijde invaze mravenců? Kolonie etiopských mravenců mohou zaplavit svět

Když jim vědci tímto způsobem vypnuli čich, nebyli mravenci schopni sledovat pěšinky vytvořené ostatními mravenci. Změna měla zásadní dopad na jejich sociální chování.

• Zdroj fotografií: Daniel Kronauer / Rockefeller University