Gravitační čočka nabídla unikátní pozorování čtyř obrazů supernovy

24.04.2017 - Stanislav Mihulka

Exploze supernov jsou ohromující, ale zároveň dost vzácné úkazy. V průměru se objevují tak asi 3 supernovy na jednu galaxii za století. Nabízí ale velmi zajímavou podívanou

Čtyřnásobná supernova -<p>Supernovy jsou skvělé. A přes nesymetrickou gravitační čočku ještě lepší</p>
Čtyřnásobná supernova -

Supernovy jsou skvělé. A přes nesymetrickou gravitační čočku ještě lepší

V galaxii iPTF16geu, která je od nás vzdálená asi 4 miliardy světelných let, explodovala supernova natolik šťastně, že vědci zachytili její obraz přes gravitační čočku. Díky mechanismům Einsteinovy obecné relativity se stalo to, že jsme na Zemi tuto supernovu pozorovali se čtyřnásobným obrazem.

Ariel Goobar ze Stockholmské univerzity a jeho tým k tomuto pozorování využili především data automatické prohlídky oblohy Intermediate Palomar Transient Factory, která zaznamenává rozmanité přechodně zářící objekty, jako jsou komety, asteroidy, proměnné hvězdy a také supernovy.

Čtyřnásobná supernova

Astronomové zjistili, že v galaxii iPTF16geu explodovala supernova typu Ia, tedy bílý trpaslík, který si nakradl hmotu od hvězdného partnera ve dvojhvězdě. Je to historicky první a rozhodně významné pozorování vícenásobného obrazu supernovy Ia přes gravitační čočku.

TIP: Horovo oko: Dvojité gravitační čočkování z hlubokého vesmíru

Mezi námi a dotyčnou supernovou leží galaxie, jejíž přitažlivost sehrála roli gravitační čočky. Tato galaxie ale není perfektně symetrická, v důsledku čehož vznikl čtyřnásobný a nepříliš symetrický obraz supernovy.

IFL Science, Science