Gravitační vlny odhalily neobvykle hypermasivní neutronovou hvězdu

16.11.2018 - Stanislav Mihulka

Při nedávno detekovaném splynutí dvou neutronových hvězd vznikla velmi hmotná neutronová hvězda

<p>Neutronová hvězda</p>

Neutronová hvězda

Zhruba před rokem se vědcům podařilo poprvé detekovat gravitační vlny, vygenerované při splynutí dvou neutronových hvězd. Tyto vlny, které zachytila gravitační observatoř LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory), dostaly označení GW170817.

Brzy se ukázalo, že při této dramatické události vznikl zvláštní typ objektu o hmotnosti asi 2,7 Sluncí, s jakými zatím nemáme příliš zkušeností. Odborníci se doposud domnívali, že splynutím neutronových hvězd vznikla velmi málo hmotná černá díra. Pokud by to tak bylo, tak by šlo o nejlehčí známou černou díru.

Co vzniklo splynutím neutronových hvězd?

Maurice van Putten z jihokorejské Sejong University a Massimo della Valle z italské observatoře Osservatorio Astronomico de Capodimonte použili data z gravitační observatoře, která souvisejí s objektem GW170817, a znovu je detailně analyzovali. Použili k tomu nové postupy a modely, s nimiž se pokusili odhalit podstatu objektu, který vznikl splynutím neutronových hvězd.

TIP: Premiéra: Astronomové poprvé pozorovali zrození neutronové dvojhvězdy

Badatelé jsou na základě svých výsledků přesvědčeni, že při události GW170817 nevznikla superlehká černá díra, ale naopak supertěžká neutronová hvězda. Pokud mají vědci pravdu, jde o nejtěžší neutronovou hvězdu, jakou známe. Je to poprvé, kdy jsme vysledovali vznik takového objektu a potvrdili, že šlo o splynutí dvou menších neutronových hvězd.

Royal Astronomical Society