Premiéra: Astronomové poprvé pozorovali zrození neutronové dvojhvězdy

17.10.2018 - Stanislav Mihulka

Neobvyklá supernova vzdálená 920 milionů světelných let od Země zřejmě vytvořila těsnou dvojici neutronových hvězd

<p>Astronomům se podařilo zachytit supernovu již v prvních hodinách exploze. Při pozorování využili zařízení Intermediate Palomar Transient Factory (iPTF) observatoře Palomar v Kalifornii. Snímky zachycující supernovu iPTF 14gqr před, během a po explozi. </p>

Když umírá masivní hvězda, svůj život obvykle zakončí gigantickou explozí a její jádro se zhroutí do podoby velice hustého objektu. Jednou z možností je, že vznikne neutronová hvězda, tedy objekt o velikosti několika kilometrů, jehož hmotnost ale přesahuje hmotnost našeho Slunce.

Jen vzácně se stává, že při explozi supernovy nevznikne jedna neutronová hvězda, ale přímo kompaktní neutronová dvojhvězda. Dochází k tomu tehdy, když se v těsné blízkosti supernovy nachází starší neuronová hvězda. Takto vzniklý párek extrémních objektů pak může skončit splynutím do jediného objektu. Až donedávna jsme vznik podobného systému nikdy neviděli.

Neobvyklá supernova iPTF 14gqr

Jako první pozorovala vznik neutronové dvojhvězdy Mansi Kasliwal z Caltechu se svými spolupracovníky. Šlo o supernovu označenou jako iPTF 14gqr, která se nechází ve vzdálenosti 920 milionů světelných let od Země.

Na takto velkou vzálenost pochopitelně není možné spatřit malou neutronovou hvězdu. Astronomové přesto její existenci předpokládají. Při explozi supernovy totiž dochází k odhození obrovského množství hmoty, která odpovídá hmotnosti několika Sluncí. V tomto případě ale supernova iPTF 14gqr vyvrhla jenom asi pětinu hmoty Slunce.

TIP: Hvězdný zloděj v souhvězdí Jeřába přežil neobvyklou supernovu

Nejpravděpodobnějším vysvětlením podle badatelů je, že se v těsné blízkosti supernovy nacházel jiný velmi hmotný objekt. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví existence blízké neutronové hvězdy, černé díry nebo bílého trpaslíka.

Caltech, Science