Hvězdný zloděj v souhvězdí Jeřába přežil neobvyklou supernovu

03.05.2018 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled vystopoval svědka supernovy v galaxii vzdálené 40 milionů světelných let

<p>Snímky oblasti exploze supernovy 2001ig v galaxii NGC 7424</p>

Snímky oblasti exploze supernovy 2001ig v galaxii NGC 7424

Před 17 lety astronomové zachytili explozi supernovy, jejíž záře k nám dolétla z galaxie NGC 7424, vzdálené od nás asi 40 milionů světelných let. Bylo to v prostoru souhvězdí Jeřába a supernova dostala označení SN 2001ig.

Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno na místě supernovy objevil přeživšího hvězdného společníka supernovy. Je to zatím nejpřesvědčivější důkaz, že některé supernovy explodují ve dvojhvězdných systémech.

Hvězdný zloděj vodíku

Podle Stuarta Rydera z Australské astronomické observatoře (AAO) v Sydney a jeho spolupracovníků šlo o supernovu typu IIb. Tyto supernovy jsou neobvyklé, protože dotyčné hvězdy před explozí přicházejí o podstatnou část vodíku ze svého vnitřku.

TIP: Hvězda z blízké galaxie „předstírá“, že je supernova

Přeživší společník bývalé hvězdy prý nebyl žádný nevinný svědek exploze. Právě on zřejmě postupně odčerpal vodík od hvězdy, která pak skončila jako supernova. Aktivita hvězdného zloděje už před miliony let způsobila nestabilitu této hvězdy a vedla k tomu, že hvězda před samotnou explozí supernovy opakovaně vyvrhovala množství vodíku do okolního prostoru.

NASA's Goddard Space Flight Center