Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

15.07.2016 - Stanislav Mihulka

K čemu mohly být velkým dravcům směšně malé přední nožičky? Je to záhada!

Tyrannosaurus rex býval strašlivým dravcem, který děsil na pohled. Jedna věc je na něm ale zvláštní a dalo by se říct, že dokonce roztomilá. Měl velmi malé a slabé přední končetiny, které u tak strašného predátora vzbuzují úsměv.

Pacičky krvelačné bestie

A nebyl sám. Paleontologové nedávno podle nálezu z Patagonie z roku 2007 popsali nový druh velkého dravého dinosaura, který dostal jméno Gualicho shinyae. A gaulicho, tunový a osm metrů dlouhý dravec, který žil před 90 miliony let, měl směšně krátké a malé přední končetiny, velikostí skoro jako ručky dítěte.

Zajímavé přitom je, že T. rex a gaulicho sice náležejí do skupiny teropodů, obvykle dvounohých a dravých dinosaurů, ale uvnitř této skupiny si nejsou vůbec blízcí. Znamená to, že drobné přední nohy velkých dravých dinosaurů zřejmě vznikly nezávisle.

TIP: Timurlengia: Dinosaurus velikosti koně ukazuje cestu evoluce k T. rexovi

Tím spíš je ale záhadou, k čemu vlastně takové přední nohy jsou. Vědci si dovedou představit spoustu činností, k nimž se takové nožky opravdu nehodí. Ale proč je velcí draví dinosauři měli a proč se u nich objevovaly opakovaně, to zatím vůbec netuší.

IFL Science, PNAS