Halloweenská trhlina vyhnala vědce z „kráčející“ polární stanice Halley VI

05.11.2017 - Stanislav Mihulka

Posádka britské mobilní stanice Halley VI v Antarktidě se musí evakuovat už druhou zimu po sobě. V místě kde se nachází stanice praská led

Halley VI - Antarktickou stanici Halley VI letos ohrožuje již druhá trhlina v šelfovém ledu

Globální oteplování si podle všeho vybralo jako svou oběť pozoruhodnou „kráčející“ antarktickou stanici Halley VI na plovoucím Bruntově ledovém šelfu, který se nachází ve Weddellově moři u pobřeží Antarktidy. Nedopřeje jí ani chvíli oddechu. Základna se letos musela přesunout o 23 kilometrů, když ji ohrozila rychle rostoucí trhlina na ledovci.

To ale nebyl konec. Čtrnáctičlenná posádka základny Halley VI bude muset i letošní zimu strávit jinde. Na Bruntově šelfu se totiž náhle objevila nová trhlina, která dostala přezdívku „Halloweenská“ (anglicky Halloween crack). A šíří se směrem k základně.

TIP: Významná vědecká stanice v Antarktidě musí prchat před prasklinou v ledu

Základna v hodnotě 26 milionů liber (asi 750 milionů Kč), kterou tvoří osm barevných modulů na teleskopických „nohách“, je sice mobilní, ale její budoucnost je teď poněkud nejistá. Vědci se prozatím snaží automatizovat co nejvíce pozorování a senzorů, aby klíčová měření na stanici mohla probíhat i bez přítomnosti posádky.

BAS