Havajská „želva“ Pūhāhonu je novým největším vulkánem na světě

24.05.2020 - Stanislav Mihulka

Za největší sopku na Zemi byl doposud považován havajský vulkán Mauna Loa. Jeho prvenství ale teď vědci zpochybňují – skutečně největším je podle nich 1 400 kilometrů vzdálený bratříček Pūhāhonu

<p>Dvojice ostrůvků Gardner Pinnacles je jedinou viditelnou částí sopky Pūhāhonu. Podle nových měření má vulkán téměř dvojnásobný objem horniny než doposud největší sopka světa Mauna Loa.</p>

Ani ve světě sopek netrvá sláva věčně. Geologové nedávno zjistili, že vulkán, o němž jsme se učili jako o největším na světě, tedy havajská Mauna Loa, o tento primát přijde. Mauna Loa se sice tyčí od své podmořské základny do výšky asi 9 170 metrů, čímž technicky vzato poráží i Mount Everest, a má objem asi 80 tisíc kilometrů krychlových, ani to ale nestačí na vulkán zvaný Pūhāhonu, což havajský znamená „želva, která se vynořuje kvůli nádechu“.

Pūhāhonu se nachází v oceánu 952 kilometrů severovýchodně od Honolulu. Celý vulkán se skrývá pod mořskou hladinou, až na dva ostrůvku Gardner Pinnacles, které vystupují jen 52 metrů nad mořskou hladinu. Havajská „želva“ je součástí dlouhého řetězce podmořských hor a vulkánů, z velké části dávno vyhaslých, který se táhne od havajských ostrovů až ke Kamčatce.

Vědci pečlivě prozkoumali Pūhāhonu sonarem a gravitačními detektory. Ukázalo se, že ostrůvky Gardner Pinnacles jsou vrcholkem ohromujícího vulkánu, jehož objem činí asi 150 tisíc kilometrů krychlových horniny. „Želva“ je tedy téměř dvojnásobně objemnější, než dosavadní největší vulkán Mauna Loa.

TIP: V Austrálii objevili stovku podzemních vulkánů z věku dinosaurů

V dnešní době je ale pro lidské oči viditelná jen menší část tohoto vulkánu, a to jen tehdy, pokud by se člověk ponořil do oceánu. Zhruba 70 procent masy sopky Pūhāhonu se totiž ukrývá pod mořským dnem. Během 14 milionů let od svého vzniku se tento vulkán z podstatné části zanořil do zemské kůry. Geologové rovněž zjistili, že sopka Pūhāhonu kdysi chrlila lávu o teplotě asi 1 700 °C, což by byla rekordně horká láva.