Hlavním motorem tvorby hvězd ve vesmíru je splývání galaxií

07.07.2016 - Stanislav Mihulka

Když velká galaxie splyne s malou, je z toho spousta nových hvězd

Co pohání tvorbu hvězd ve vesmíru? Podle astronomů, kteří analyzovali data ze Sloanovy digitální prohlídky oblohy (SDSS), je zhruba v polovině případů impulzem ke tvorbě nových hvězd proces splývání galaxií.

Situace, kdy splývají galaxie srovnatelné velikosti, jsou podle našich znalostí dost vzácné. Mnohem častěji dochází k tomu, že splývá větší galaxií s mnohem menší, trpasličí galaxií. Naše Mléčná dráha, která během historie "pozřela" mnoho trpasličích galaxií, by o tom mohla vyprávět. Není to až tak překvapující, trpasličích galaxií je prostě a jednoduše mnohem víc, než těch větších.

Splývání dvou velkých galaxií se sice dobře pozoruje, protože velké galaxie jsou jasnější a lépe viditelné, v evoluci galaxií ale podle dosavadních studií hraje klíčovou roli splývání velkých galaxií s malými. Vědci odhadují, že nebýt těchto splývání, tak by dnešní galaxie byly podstatně menší.

TIP: Kosmická Tykadla: Srážka galaxií nesmírných rozměrů

A právě splývání větších galaxií s trpasličími velmi často vede nejen k pouhému spojení galaxií, ale také spouští intenzivní tvorbu nových hvězd. Vědci dospěli k názoru, že pokud chceme pochopit evoluci galaxií v plné šíři, tak se neobejdeme bez důkladného prozkoumání procesů splývání galaxií.

Royal Astronomical Society