Hlístice z doby ledové: Rozmražení červi obživli po 42 000 letech

28.07.2018 - Stanislav Mihulka

Věčně zmrzlá půda v okolí sibiřské řeky Kolymy vědcům vydala své tajemství - 42 tisíc let uspané červy

<p>Hlístice s vajíčkem na snímku z elektronového mikroskopu.</p>

Hlístice s vajíčkem na snímku z elektronového mikroskopu.

Tým amerických a ruských vědců odebral vzorky z hloubky 30 metrů věčně zmrzlého permafrostu, u břehů sibiřské řeky Kolymy. Když je pak nechali roztát, objevili ukryté hlístice. Malí červi zamrzli v permafrostu před asi 42 tisíci let, tedy uprostřed nejmladší doby ledové. Ani tak dlouhý spánek jim ale nikterak neublížil - po rozmražení se hlístice probudily k životu.

Událost názorně ukazuje, že mnohobuněčné organismy mohou přežít desítky tisíc let ve stavu takzvané kryobiózy. Během kryobiózy totiž dochází k zamrznutí nejen vody v těle organismu, ale i uvnitř buněk. To pak paradoxně organismu pomáhá přečkat dlouhodobý spánek.

TIP: Pod zmrzlou půdou číhá časovaná bomba: Oteplování odkrývá jedovatou rtuť

Vzkříšené hlístice vědci přemístili do kultivačního prostředí a při teplotě okolo 20 stupňů je „krmili“ bakteriemi E. coli. Hlístice podle všeho fungují bez problémů, pohybují se a žerou. 42 tisíc let dlouhý spánek se na jejich kondici nijak negativně neprojevil. Vědci si od experimentu slibují, že by mohl přinést nové poznatky do problematiky kryomedicíny i astrobiologie.

• Zdroj fotografií: Agricultural Research Service