Hlubokomořské kuřáky hrají významnou roli v udržování globálního klimatu

06.06.2016 - Stanislav Mihulka

Podivuhodné vývěry chrlící horoucí vodu v mořských hlubinách ovlivňují celý svět

Hlubokomořské kuřáky jsou průduchy na mořském dně ve velké hloubce, obvykle v oblastech středooceánských hřbetů, které chrlí přehřátou vodu o teplotě přesahující 400 °C.

Kuřáky představují svět sám pro sebe, obývaný zvláštními společenstvy organismů, jejichž existence je založena na chemotrofních bakteriích. Ukazuje se ale, že ovlivňují celou planetu.

Tyto vývěry totiž nechrlí jenom extrémně horkou vodu, ale i spoustu chemických látek, s prvky jako je síra nebo železo. Ty jsou nezbytné pro růst planktonu ve svrchních vrstvách oceánu.

TIP: Nebezpečí pro klima: Krávy užívající antibiotika produkují více metanu

Hlubokomořské kuřáky produkují i spoustu metanu, významného skleníkového plynu. Téměř všechen tento metan ale spotřebují organismy, které žijí v okolí kuřáků, takže se nedostane do atmosféry. V jistém smyslu tím zachraňují celou planetu.

IFL Science, Frontiers in Marine Science