Hrozí, že Zemi kontaminujeme cizím životem?

V souvislosti s odběrem vzorků z Marsu se někdy hovoří o riziku zavlečení nových forem života na Zemi. Je nebezpečí kontaminace reálné?

04.05.2019 - Michal Švanda

Riziko kontaminace pozemského prostředí jinými formami života je přesně tak reálné, jak reálné je jejich nalezení jinde ve vesmíru. Jsou-li tělesa s probíhajícím výzkumem sterilní, jako třeba Měsíc, není se čeho obávat. Avšak u objektů, kde nelze přítomnost mikroorganismů vyloučit – například na Venuši, Marsu či některých měsících velkých planet –, je lepší si počínat opatrněji.

TIP: Budoucnost naší planety: Kdy zanikne Země a život na ní?

Zkušenosti nám ukazují, že ani sebelepší sterilizace aparátů není dokonalá; tudíž je jisté, že jsme své vlastní mikroby na Mars a Venuši již zavlekli. Otázkou zůstává, zda tam mají šanci přežít. Některé životní formy jsou však opravdu odolné: Posádka Apolla 12 přivezla zpátky na Zemi součástky z automatu Surveyor 3, který na Měsíci přistál v dubnu 1967, a vědci na nich objevili vitální bakterie rodu Streptococcus. Zmíněné díly přitom rok a půl čelily kosmickému vakuu. Přestože bývá popsaný objev někdy zpochybňován, mimozemskou kontaminaci vyloučit nelze. Její případnou nebezpečnost však nedokážeme posoudit.