Hubbleův dalekohled pozoroval fascinující propojení v galaktickém triu Arp 248

10.11.2022 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled zaměřil svou pozornost na trojici malých galaxií Arp 248

<p>Dvě ze tří galaxií skupiny Arp 248 spojuje pozoruhodný proud hmoty. <em>(foto: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Dvě ze tří galaxií skupiny Arp 248 spojuje pozoruhodný proud hmoty. (foto: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, CC BY-SA 4.0)

Objekt známý jako Arp 248 nebo též „Wild's Triplet“ představuje pozoruhodnou trojici navzájem interagujících malých spirálních galaxií. Nacházejí se v souhvězdí Panny, ve vzdálenosti asi 200 milionů světelných let.

Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno zachytil galaxie skupiny Arp 248 na novém snímku. Vyjímají se na něm dvě galaxie zmíněného tria, mezi nimiž se táhne nápadný proud hmoty. Jde o takzvaný slapový ohon (anglicky tidal tail), který tvoří hvězdy a mezihvězdný prach s plynem. Struktury tohoto typu tvarují slapové síly, vznikající v důsledku gravitačních sil, v tomto případě působících mezi galaxiemi.

Slapové ohony splývajících galaxií

Slapové ohony obvykle tvoří materiál vnějších částí galaktických disků splývajících galaxií. Bývají v nich patrné modře zařící oblasti tvorby nových hvězd. Splývání galaxií přitom není ve vesmíru žádnou vzácností. Odborníci odhadují, že v současné době splývá s jinými galaxiemi asi jedna čtvrtina všech galaxií. Ještě více jich na sebe navzájem intenzivně působí gravitací.

TIP: Hubbleův dalekohled zachytil dvojici galaxií v osudovém objetí

Vhodným příkladem je i naše Mléčná dráha. Astronomové mají celou řadu důkazů o tom, že Mléčná dráha nejen v minulosti „pozřela“ řadu galaxií, ale že také v dnešní době pohlcuje kosmický plyn, prach a dokonce i hvězdy například z obou Magellanových mračen nebo z Trpasličí eliptické galaxie ve Střelci.