Hubbleův dalekohled zachytil majestátní turbulence v mlhovině Tarantule

V nitru vesmírné Tarantule víří kosmický prach a plyn, z něhož se rodí nové hvězdy

08.02.2023 - Stanislav Mihulka

Mlhovina Tarantule (nebo též 30 Doradus), která připomíná obrovského pavouka, se nachází v severovýchodní části Velkého Magellanova mračna. Je to vlastně nejjasnější objekt v této blízké nepravidelné trpasličí galaxii, kterou pozorujeme ve vzdálenosti asi 160 tisíc světelných let.

Vše nasvědčuje tomu, že mlhovina Tarantula, kterou tvoří hlavně ionizovaný vodík, představuje největší a také nejjasnější hvězdnou porodnici celé Místní skupiny galaxií. Ta zahrnuje Mléčnou dráhu, Galaxii v Andromedě a dalších asi 30 galaxií. Na kosmickou Tarantuli se nedávno zaměřil Hubbleův vesmírný dalekohled. Výsledkem je pohled do dramatického nitra tohoto objektu, kde víří nezměrné turbulence kosmického plynu a prachu.

Porodnice Tarantule

Mlhovina Tarantule je častým cílem pozorování a v posledních letech bylo zveřejněno mnoho snímků této půvabné mlhoviny. V Tarantuli jsme objevili celou řadu velice hmotných hvězd, včetně největších a nejžhavějších hvězd jaké vůbec známe. Podle představitelů ESA jde o unikátní přírodní laboratoř, kde je možné testovat naše teorie a vzniku a vývoji planet.

Na kompozitním snímku Hubbleova dalekohledu jsou dobře patrné jasné vrstvy ionizovaného vodíku, který je základním stavebním materiálem pro tvorbu nových hvězd. Celkový obraz dokreslují jemná mlžná mračna, oblasti s temným prachem a jasně modře zářící mladé hvězdy.

TIP: Mlhovina Tarantule: Nejdetailnější snímek supervýkonné hvězdné porodnice

Snímek se skládá z dat dvou různých projektů. Prvním projektem byla Scylla, jejímž cílem bylo studovat zrnka prachu z temných prachových mračen. Konkurenční projekt Ulysses zase zkoumal, jak kosmický prach interaguje se zářením hvězd v různých typech prostředí.