Hubbleův vesmírný dalekohled zachytil velkolepou vesmírnou ozvěnu

10.11.2017 - Martin Reichman

Zvuk se přenáší vzduchem, vodou i třeba železnou kolejnicí, ovšem nikoliv kosmickým prostorem. Přesto Hubbleův vesmírný dalekohled zachytil velkolepou vesmírnou ozvěnu. Jak je to možné?

Na rozdíl od pozemské ozvěny tvořené odrážejícím se zvukem, vesmírná ozvěna vzniká odrazem částic světla od kosmického prachu. Právě takovou událost, označovanou jako světelné echo, či světelná ozvěna se podařilo vědcům zachytit.

TIP: Dvojitá dávka exploze: Vědci objevili supernovu, která explodovala dvakrát!

Cílem jejich pozorování byla  nepravidelná galaxie Doutník (M82), vzdálená přes 11 milionů světelných let od Země. Výsledný časosběrný obraz zachycuje velkolepou vesmírnou explozi supernovy s označením SN 2014J v průběhu dvou let. Světelné vlny, šířící se podobně jako například vlny na vodní hladině, putují až do vzdálenosti 1 600 světelných let od epicentra exploze.

• Zdroj textu: hubblesite.org