Hvězdokupa Plejády rozfoukává mračno plynu a prachu

20.04.2018 - Redakce Tajemství vesmíru

Plejády jsou nejasnější otevřenou hvězdokupou na pozemském nebi a jsou vidět víceméně kdekoliv na severní obloze i prostým okem. Tato velmi dobře známá formace hvězd pomalu ničí oblak prachu a plynu, co prochází okolo. Předpokládáme, že procházející mrak prachu patří do Gouldova pásu, neobvyklého prstence mladých hvězd, který se nachází v okolí naší Galaxie.

Během posledních 100 000 let se Gouldův pás pohybuje přes starší Plejády a způsobuje velmi silnou interakci mezi hvězdami a prachem. Tlak záření z hvězd odráží prach v okolní modré reflexní mlhovině, přičemž menší částečky jsou odpuzovány silněji než ty velké. Mračno se tak postupně stratifikuje a vytváří filamenty, které jsou vidět na tomto nádherném obrázku.

• Zdroj fotografií: David Lane