Hvězdokupa Terzan 5 ukrývá vzácného vesmírného „dr. Jekylla a pana Hydea“

12.06.2020 - Stanislav Mihulka

Neutronová hvězda systému CX1 se nedávno přepnula z rentgenových do rádiových vln

<p>Dvojhvězda CX1 je dr. Jekyllem a panem Hydem hvězdokupy Terzan 5.</p>

Dvojhvězda CX1 je dr. Jekyllem a panem Hydem hvězdokupy Terzan 5.

V Mléčné dráze je celá řada hvězdokup, ve kterých se nachází množství zajímavých objektů. Některé z nich jsou opravdové skvosty. Týká se to i dvojhvězdy CX1, kterou pozorujeme ve hvězdokupě Terzan 5, vzdálené od nás asi 19 tisíc světelných let. Tahle dvojhvězda obsahuje hvězdného vampýra, který je ještě ke všemu dr. Jekyllem a panem Hydem.

Dvojhvězdu tvoří běžná hvězda s neutronovou hvězdou. Mnohem menší a hustší neutronová hvězda přitom vysává ze svého společníka hmotu, čemuž astronomové říkají hvězdný vampyrismus. Takové věci se občas stávají. Ale jen nesmírně vzácně dochází k tomu, že neutronová hvězda přestane sosat hmotu a zapne se jako pulzar.

Hvězdný dr. Jekyll a pan Hyde

Astronomové v takovém případě pozorují, že se intenzivní zdroj rentgenového záření, které vydává hmota od krmící se neutronové hvězdy, náhle přepne na intenzivní a nesmírně rychlé rádiové signály pulzaru. Takovým systémům se říká dr. Jekyll a pan Hyde. Jak uvádí člen týmu objevitelů Gregory Sivakoff z kanadské University of Alberta, v tuto chvíli známe jen tři takové potvrzené dvojhvězdy.

TIP: Amatérští astronomové objevili opravdovou raritu: Neutronovou dvojhvězdu

Dr. Jekylla a pana Hydea ve hvězdokupě Terzan 5 objevil tým projektu Milky Way ATCA and VLA Exploration of Radio Sources in Clusters (MAVERIC), který zkoumá rádiové zdroje v Mléčné dráze. Analyzovali data vesmírné rentgenové observatoře Chandra za 15 let a všimli si, že se dvojhvězda CX1 zvláštně přepnula. Podobné systémy jsou pro astronomy velice cenné a CX1 se jistě dočká intenzivního výzkumu.