Revoluce na kolech: Od parního kočáru k Benz Patent-Motorwagen

Auta za posledních sto let zásadně přetvořila společnost, podobu měst i ekonomiku a dnes tvoří neoddělitelnou součást života většiny lidí. Zrod prvních motorových vozidel před 140 lety však nepředstavoval jednoduchou záležitost a první z nich – Benz Patent-Motorwagen se od svých dnešních potomků zásadně lišil.

15.10.2025 - Zuzana Rychlá


Historie automobilů není přímá linie, ale spletitá stezka plná pokusů a omylů. Nejstarší dějiny samohybných vozidel sahají až do 18. století, kdy francouzský konstruktér Nicolas-Joseph Cugnot sestavil parní prototyp pro armádu. Stroj byl těžký, pomalý, špatně řiditelný a způsoboval vážné poškození cest. O třicet let později pokračoval v jeho stopách Richard Trevithick, ale ani jeho parní kočáry praktické uplatnění nenašly. 

Zásadní zlom přišel v roce 1886, kdy Karl Benz (1844–1929) zkonstruoval vozidlo Benz Patent-Motorwagen poháněné spalovacím motorem. Tuto událost lze považovat za skutečný zrod automobilu. Velkou roli sehrála i Karlova manželka Bertha, která podnikla první delší cestu autem, proslavila jej ve světě a také identifikovala některé klíčové technické nedostatky.

Introvertní génius

Manželství s Berthou však Benzovi pomohlo i v jiných ohledech. On sám pocházel ze skromných poměrů, a přesto, že byl od mládí nadaným mechanikem, šlo o plachého člověka, který se dlouho nemohl prosadit. Teprve věno, které získal díky sňatku, mu umožnilo rozjet vlastní dílnu, v níž mohl začít vyvíjet svůj sen – automobil na spalovací pohon.  Pak už bylo vše věcí houževnatosti a tvrdé práce.

Karla nezlomila ani ekonomická krize, která jej roku 1877 připravila o většinu prostředků, a o dva roky později na Silvestra dokončil první motor vlastní výroby. Netrvalo dlouho a vznikl prototyp vozu s podobným pohonem. Protože se Benz snažil zprvu držet svůj vynález v tajnosti, podnikal zkušební jízdy zásadně v noci – při té první se stroj porouchal už po ujetí sta metrů. Postupně však vynálezce napravoval jeden objevený nedostatek za druhým, a nakonec se mu s jeho automobilem podařilo ujet celý kilometr v kuse a vyvinout rychlost až 16 km/h

Nakonec v lednu 1886 patentoval své první motorové vozidlo nesoucí název Benz Patent-Motorwagen. Stroj poté v následujících letech dále zdokonaloval a vytvořil několik nástupnických verzí. Éra spalovacích aut mohla začít. 

Benz Patent-Motorwagen  Nummer 1

  • Benzovo vozidlo vážilo 265 kilogramů (z toho zhruba 100 kg tvořil motor), mělo 2,7 metru na délku a 1,4 metru na šířku. Dokázalo vyvinout rychlost až 16 km/h a spotřeba odpovídala asi 10 litrům na 100 km. K jeho hlavním slabinám patřila neschopnost vyjet prudší kopce a velmi neefektivní brzdy.
  • Rám vozu tvořily ohýbané ocelové trubky – konstrukce se výrazně podobala velocipedu. Kola s kuličkovými ložisky potom dodával výrobce komponentů pro bicykly, továrna Adler z Frankfurtu nad Mohanem (ta později sama vyráběla automobily).
  • Pohon zajišťoval čtyřdobý jednoválcový spalovací motor o objemu 954 cm3 pohánějící pomocí plochých řetězů zadní kola. Podle měření Technické univerzity ve Stuttgartu byl schopen dosáhnout výkonu až 0,9 koňské síly.
  • Aby usnadnil řízení stroje s pohonem zadních kol, rozhodl se Benz pro tříkolku. Přední kolo zavěsil na neodpruženou vidlici, jeho otáčení na strany potom vyřešil ozubenou tyčí napojenou na hřídel
  • Sedadla s opěradly a područkami byla čalouněna kvalitní kůží pro zajištění co největšího pohodlí cestujících.
  • K brzdění sloužila ruční páka na hřídelní řemenici, nožní brzdu vůz neměl.


Další články v sekci